U bent hier: >> Ontmoet wereldwerker Eline Hoolsema

Ontmoet wereldwerker Eline Hoolsema

 

Sinds enkele maanden steunt Utrecht Mission het werk van Eline Vantieghem-Hoolsema die sinds vijf jaar woont en werkt in België. Ze zet zich in voor Gave Veste, een organisatie die het evangelie verspreidt. Eline is negen maanden geleden in Leuven getrouwd met Mattias. Daarvoor woonde ze op verschillende plaatsen in Nederland, waarvan het grootste deel in Nijkerk. 


Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, zittende mensen en binnenDag Eline! Kun je kort iets vertellen over je werk?
De missie en visie van Gave Veste is om volken die nog niet bereikt zijn met het evangelie, daarmee in aanraking te brengen. Meestal denken we bij zending aan weggaan van hier, maar door de vluchtelingenstroom komen mensen uit gesloten landen ook naar Europa. Naast de mensen uit het Midden-Oosten zijn dat ook mensen van het Afrikaanse continent. Denk daarbij aan landen als Eritrea, Nigeria, Guinee, Somalië en Libië. We zijn zo in staat om min of meer vrij het evangelie met hen te delen. Evangelisatie is hier goed mogelijk.


Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jou eruit?

Mijn werkdagen zien er erg afwisselend uit. Ik werk 24 tot 32 uur per week. Die uren verspreid ik over de dagen en soms avonden en weekenden. Mijn werkzaamheden bestaan uit het aansturen van teams, het opzetten van veldwerk, bezoekwerk op het asielcentrum, het koppelen van buddy’s (begeleiders) aan vluchtelingengezinnen en leidinggeven aan het moeder-en-kindweekend. Als Gave Veste ondersteunen we christenen en kerken op aanvraag, waardoor mijn agenda er wisselend uitziet.

Afgelopen zomer werkte ik bijvoorbeeld als coördinator van christelijke zomerkampen in Vlaanderen en droeg ik zorg voor de aanmelding van vluchtelingenkinderen. En samen met drie kerken in het Leuvense werkten we aan een zomerfeest voor kinderen, tieners en jongeren in een asielcentrum. Inmiddels ben ik druk met de voorbereidingen voor een moeder-en-kindweekend dat begin november wordt gehouden.


Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, zittende mensen, tafel, eten en binnenWat heeft je doen besluiten je hiervoor in te zetten?
Ik heb een groot verlangen om het evangelie te delen met mensen die Jezus niet kennen. Toen ik als achttienjarige tijdens een zomerkamp contact kreeg met een vluchtelingenmeisje in mijn Bijbelstudiegroepje, raakte haar verhaal mij zo dat vluchtelingen me niet meer los lieten. Eenmaal in België werd ik geconfronteerd met de kleine kerken in Vlaanderen. Die tellen gemiddeld veertig leden. Zeer weinig mensen (één à twee procent) zijn hier belijdend christen. Ik wilde me graag dienstbaar maken. Mijn hart voor vluchtelingen en het verlangen om het evangelie te delen, kwamen samen in het werk bij Gave Veste. Ik geloof dat vluchtelingen Jezus mogen leren kennen en dat vluchtelingen die dat doen tot grote zegen zijn voor de kleine kerken hier. Samengevat: Ik zie het als Gods leiding in mijn leven en dit werk heeft mijn hart.


Waar krijg je energie van?

Werken met mensen en horen hoe God levens verandert. Ik geniet van het samenwerken met vrijwilligers. Het meest geniet ik als ik zie hoe vluchtelingenvrouwen, kinderen, tieners en jongeren genieten van oprechte aandacht, een luisterend oor, een bemoedigend woord en daarin iets proeven van Jezus’ liefde voor hen. En natuurlijk is het meest mooie om getuigenissen te horen van vluchtelingen die Jezus hebben leren kennen.


Is er iets wat je de mensen mee zou willen geven die nog niet zo bekend zijn met jouw werk?
Zie het werk dat God onder vluchtelingen doet en bidt voor hen. Open je hart en deel Gods liefde en hoop. En als je wilt bidden voor België en het werk hier: heel erg graag!

Print Friendly, PDF & Email