U bent hier: >> De kracht van televisie

De kracht van televisie

Vanaf zijn vijfde leeft Guy vooral op straat. Zijn ouders hebben het te druk met ruziemaken. Toch weet Guy dat hij niet alleen is, want vaak hoort hij een stem: ‘Geef niet op, morgen wordt beter dan vandaag!’ Van wie is die stem toch?

Guy: “Op een dag gaf mijn vader mij een fles palmwijn met gif erin om daarmee mijn moeder te vermoorden. Ik vluchtte doodsbang weg. Zo ben ik op straat terecht gekomen. Ik noemde mezelf ‘het levende weeskind’, maar ik voelde mij niet alleen, want er was steeds een stem die zei: ‘Geef de hoop niet op, morgen wordt beter dan vandaag’. Ik wist niet wie dat zei, maar het troostte mij wel. Ook in de jaren daarna, toen ik bij een oom woonde die mij slecht behandelde.”

Keerpunt
Als Guy groot genoeg is, loopt hij weg en keert hij terug naar zijn moeder. Daar verdient hij met allerlei baantjes de kost en ontmoet hij een christen van wie hij het evangelie hoort. “Ik was er toen nog niet klaar voor om mijn leven aan Christus te geven, maar het was wel een keerpunt in mijn leven. Daarna is alles beter geworden.”

De verandering kwam toen Guy op een dag naar een televisieprogramma keek. Het programma raakt Guy diep: “Het ging over een meisje dat door haar ouders slecht behandeld werd. Toen iemand de vader met zijn gedrag confronteerde, zag de vader in dat hij verkeerd was en bood hij zijn dochter zijn excuses aan.”

“Dat was mijn verhaal!”
“Ik stuurde een bericht naar het programma en tot mijn grote verbazing werd ik teruggebeld. De persoon aan de telefoon, Yvonne, bad met mij en gaf me advies. Toen besloot ik mijn leven aan Christus te geven. En meteen wist ik: Zijn stem hoorde ik altijd! De stem van Jezus! Ik was God zo dankbaar. Ik, het levende weeskind, had een Vader gevonden. Sterker nog, die Vader was altijd al bij mij geweest. Ik wil Hem nooit meer kwijt.”


Als Utrecht Mission ondersteunen we het werk van 3xM, een organisatie die via internet en televisie evangeliseert onder mensen in Franstalig Afrika. Via televisieprogramma’s bereiken zij vooral jonge mensen. Dit verhaal van Guy is slechts één voorbeeld van vele jonge mensenlevens die geraakt worden door de christelijke programma’s.

En dat is belangrijk want internetgebruik groeit in Afrika. In 2018 groeide het aantal internetgebruikers met 8,7% en het aantal mobiele telefoonabonnementen met 5,2%. De rol van sociale media wordt dan ook steeds belangrijker voor 3xM, onder meer als middel ten behoeve van nazorg.

Print Friendly, PDF & Email